Vážení cestující,
Zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, je stanoven v § 34a postup při zveřejňování návrhu a zpracování jízdních řádů veřejné drážní osobní dopravy. Provozovatel dráhy, Správa železnic, s. o., zveřejnila návrh jízdního řádu veřejné drážní osobní dopravy pro období platnosti 2025/2026 platného od 14. 12. 2025. Předmětem připomínek jsou vlaky kategorií Os (osobní) a Sp (spěšné) na území Olomouckého kraje.
Připomínky je možné zaslat prostřednictvím datové schránky KIDSOK, p. o., do 7. 7. 2025 (vizte www.kidsok.cz/kontakty) nebo e-mailem na kidsok@kidsok.cz . V této fázi přípravy nového jízdního řádu bude na připomínky písemně reagováno jen v případě konkretizované písemné žádosti o vyrozumění v dané věci. Jen připomínky došlé ve stanoveném termínu je reálné prověřit, vyhodnotit a poté včas projednat se Správou železnic.
Vždy je nutné uvést, z jakého důvodu vznášíte požadavek na úpravu navrhované časové polohy nebo zavedení spoje, např. odvoz ze zaměstnání – je třeba konkrétně uvést místo nebo firmu, pracovní dobu, nejlépe i počet dojíždějících a další náležitosti, které se mohou vztahovat k požadovaným úpravám. V případě zajištění návaznosti na veřejnou linkovou dopravu je třeba uvést číslo linky a spoje nebo požadovaný čas.
Zároveň doplňujeme informaci, že některé vlaky byly Správou železnic v rámci tohoto návrhu zpracovány výrazně odlišně vůči našim požadavkům. Opravu těchto tras budeme řešit v následujících týdnech. Tyto vlaky jsou u jednotlivých tratí uvedeny.
Schéma železničních linek IDSOK platné od 15. 12. 2024 naleznete zde.
Níže uvádíme plánované rámcové změny jízdních řádů:
Linky M1, M10 Nezamyslice – Prostějov – Olomouc – Zábřeh na Moravě – Kouty nad Desnou
- Náhrada ranního spěšného vlaku Šumperk – Olomouc a večerního spěšného vlaku Olomouc – Šumperk vedených rychlíkovou soupravou. Vlaky budou zajištěné komfortnější a dynamičtější jednotkou 640/640.2 RegioPanter.
- Prodloužení trasy a úprava omezení jízdy dvou ranních vlaků v relaci Olomouc – Šumperk v souvislosti s výše uvedenou náhradou rychlíkové soupravy.
- Minutové úpravy časových poloh vlaků dle konstrukce tras dálkových vlaků.
Linky M2, M20 Šumperk – Uničov – Olomouc – Přerov – Vyškov na Moravě
- Minutové úpravy časových poloh vlaků v úseku Šumperk – Olomouc.
- Úpravy časových poloh vlaků v úseku Přerov – Olomouc dle konstrukce tras dálkových vlaků.
Linka M5 Olomouc – Hrubá Voda – Moravský Beroun
- Vzhledem k požadavku na delší doby obratů v koncových stanicích (vynucený požadavek na základě některých mimořádných událostí v uplynulých letech) je upravena koncepce vlaků o víkendech. Nově budou jezdit v pravidelném dvouhodinovém intervalu.
- U vlaku 3506 bude upraven rozsah zastavování mezi Moravským Berounem a Olomoucí. Předpokládáme zastavení pouze Moravský Beroun, Domašov nad Bystřicí a Hlubočky-Mariánské Údolí.
Linky R12 a M6 Zábřeh na Moravě / Šumperk – Jeseník
- Rozšiřuje se koncepce se spojováním a rozpojováním rychlíkových souprav v Zábřehu. Nově bude ranní spěšný vlak v pracovní dny ve 4:57 z Jeseníku (nově číslo Sp 1414) přetrasován do Zábřehu, odkud bude přímo pokračovat do Olomouce a Brna. Naopak vlak s příjezdem ve 20:58 do Jeseníku bude výchozí ze Zábřehu (resp. formou přímých vozů z Brna).
- Vlak 3609 je zkonstruován odchylně od našich požadavků – pojede ze Šumperka o cca 30 minut později (v cca 16:13).
- Vlak 3600 pojede mírně později. V pracovní dny v poloze cca Jeseník 3:40 – Šumperk 5:11, o víkendech v poloze cca Jeseník 3:50 – Šumperk 5:21.
- Vybrané spěšné vlaky zastaví také v zastávkách Potůčník a Nové Losiny. Přesný rozsah zastavování v těchto dvou zastávkách bude upřesněn na základě dohod s obcemi a se Správou železnic.
Linka M7 Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín
- Objednávka vlaků pro Roční jízdní řád je přizpůsobena dlouhodobé výluce BC Lipník – Drahotuše (1. 2. – 12. 12. 2026).
- Vlak Os 3342 bude v souvislosti s výlukou BC Lipník – Drahotuše v období 1. 2. – 12. 12. 2026 jezdit ve zkrácené trase.
Linka M41 Červenka – Senice na Hané – Prostějov
- Vzhledem k redukci stanice Prostějov místní nádraží na zastávku budou muset vlaky 13813 a 13817 vyčkat v žst. Kostelec na Hané 16 minut na uvolnění tratě předchozím vlakem. Pro stihnutí přípojů v Prostějově lze v Kostelci přestoupit na vlaky linky M44 (Dzbel – Prostějov).
Linka M61 Jeseník – Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku
- Upraveno spojení o víkendech – místo sezónního dopoledního spoje je doplněno celoročně večerní spojení ve 23 hodin z Lipové do Javorníku od pátku do neděle.
Tratě a linky beze změn:
024 Ústí nad Orlicí – Moravský Karlov, Lichkov – Międzylesie, Dolní Lipka – Hanušovice
270 Česká Třebová – Přerov, Rudoltice v Čechách – Lanškroun
271 Hranice na Moravě – Bohumín – Chałupki, Veřovice – Mošnov, Ostrava Airport – Studénka
291 (Olomouc -) Zábřeh na Moravě – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín
294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem a zpět
309 Olomouc – Drahanovice – Prostějov