Příprava jízdních řádů železniční osobní dopravy na období 2025/26

Vážení cestující,

Zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, je stanoven v § 34a postup při zveřejňování návrhu a zpracování jízdních řádů veřejné drážní osobní dopravy. Provozovatel dráhy, Správa železnic, s. o., zveřejnila návrh jízdního řádu veřejné drážní osobní dopravy pro období platnosti 2025/2026 platného od 14. 12. 2025. Předmětem připomínek jsou vlaky kategorií Os (osobní) a Sp (spěšné) na území Olomouckého kraje.

Připomínky je možné zaslat prostřednictvím datové schránky KIDSOK, p. o., do 7. 7. 2025 (vizte www.kidsok.cz/kontakty) nebo e-mailem na kidsok@kidsok.cz . V této fázi přípravy nového jízdního řádu bude na připomínky písemně reagováno jen v případě konkretizované písemné žádosti o vyrozumění v dané věci. Jen připomínky došlé ve stanoveném termínu je reálné prověřit, vyhodnotit a poté včas projednat se Správou železnic.

Vždy je nutné uvést, z jakého důvodu vznášíte požadavek na úpravu navrhované časové polohy nebo zavedení spoje, např. odvoz ze zaměstnání – je třeba konkrétně uvést místo nebo firmu, pracovní dobu, nejlépe i počet dojíždějících a další náležitosti, které se mohou vztahovat k požadovaným úpravám. V případě zajištění návaznosti na veřejnou linkovou dopravu je třeba uvést číslo linky a spoje nebo požadovaný čas.

Zároveň doplňujeme informaci, že některé vlaky byly Správou železnic v rámci tohoto návrhu zpracovány výrazně odlišně vůči našim požadavkům. Opravu těchto tras budeme řešit v následujících týdnech. Tyto vlaky jsou u jednotlivých tratí uvedeny.

Schéma železničních linek IDSOK platné od 15. 12. 2024 naleznete zde.

 

Níže uvádíme plánované rámcové změny jízdních řádů:

Linky M1, M10 Nezamyslice – Prostějov – Olomouc – Zábřeh na Moravě – Kouty nad Desnou

  • Náhrada ranního spěšného vlaku Šumperk – Olomouc a večerního spěšného vlaku Olomouc – Šumperk vedených rychlíkovou soupravou. Vlaky budou zajištěné komfortnější a dynamičtější jednotkou 640/640.2 RegioPanter.
  • Prodloužení trasy a úprava omezení jízdy dvou ranních vlaků v relaci Olomouc – Šumperk v souvislosti s výše uvedenou náhradou rychlíkové soupravy.
  • Minutové úpravy časových poloh vlaků dle konstrukce tras dálkových vlaků.

Linky M2, M20 Šumperk – Uničov – Olomouc – Přerov – Vyškov na Moravě

  • Minutové úpravy časových poloh vlaků v úseku Šumperk – Olomouc.
  • Úpravy časových poloh vlaků v úseku Přerov – Olomouc dle konstrukce tras dálkových vlaků.

Linka M5 Olomouc – Hrubá Voda – Moravský Beroun

  • Vzhledem k požadavku na delší doby obratů v koncových stanicích (vynucený požadavek na základě některých mimořádných událostí v uplynulých letech) je upravena koncepce vlaků o víkendech. Nově budou jezdit v pravidelném dvouhodinovém intervalu.
  • U vlaku 3506 bude upraven rozsah zastavování mezi Moravským Berounem a Olomoucí. Předpokládáme zastavení pouze Moravský Beroun, Domašov nad Bystřicí a Hlubočky-Mariánské Údolí.

Linky R12 a M6 Zábřeh na Moravě / Šumperk – Jeseník

  • Rozšiřuje se koncepce se spojováním a rozpojováním rychlíkových souprav v Zábřehu. Nově bude ranní spěšný vlak v pracovní dny ve 4:57 z Jeseníku (nově číslo Sp 1414) přetrasován do Zábřehu, odkud bude přímo pokračovat do Olomouce a Brna. Naopak vlak s příjezdem ve 20:58 do Jeseníku bude výchozí ze Zábřehu (resp. formou přímých vozů z Brna).
  • Vlak 3609 je zkonstruován odchylně od našich požadavků – pojede ze Šumperka o cca 30 minut později (v cca 16:13).
  • Vlak 3600 pojede mírně později. V pracovní dny v poloze cca Jeseník 3:40 – Šumperk 5:11, o víkendech v poloze cca Jeseník 3:50 – Šumperk 5:21.
  • Vybrané spěšné vlaky zastaví také v zastávkách Potůčník a Nové Losiny. Přesný rozsah zastavování v těchto dvou zastávkách bude upřesněn na základě dohod s obcemi a se Správou železnic.

Linka M7 Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín

  • Objednávka vlaků pro Roční jízdní řád je přizpůsobena dlouhodobé výluce BC Lipník – Drahotuše (1. 2. – 12. 12. 2026).
  • Vlak Os 3342 bude v souvislosti s výlukou BC Lipník – Drahotuše v období 1. 2. – 12. 12. 2026 jezdit ve zkrácené trase.

Linka M41 Červenka – Senice na Hané – Prostějov

  • Vzhledem k redukci stanice Prostějov místní nádraží na zastávku budou muset vlaky 13813 a 13817 vyčkat v žst. Kostelec na Hané 16 minut na uvolnění tratě předchozím vlakem. Pro stihnutí přípojů v Prostějově lze v Kostelci přestoupit na vlaky linky M44 (Dzbel – Prostějov).

Linka M61 Jeseník – Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku

  • Upraveno spojení o víkendech – místo sezónního dopoledního spoje je doplněno celoročně večerní spojení ve 23 hodin z Lipové do Javorníku od pátku do neděle.

 

Tratě a linky beze změn: 

024 Ústí nad Orlicí – Moravský Karlov, Lichkov – Międzylesie, Dolní Lipka – Hanušovice

270 Česká Třebová – Přerov, Rudoltice v Čechách – Lanškroun

271 Hranice na Moravě – Bohumín – Chałupki, Veřovice – Mošnov, Ostrava Airport – Studénka

291 (Olomouc -) Zábřeh na Moravě – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín

294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem a zpět

300 Brno – Přerov (- Bohumín)

306 Prostějov – Dzbel a zpět

309 Olomouc – Drahanovice – Prostějov

318 Jeseník – Krnov, Mikulovice – Zlaté Hory

330 Přerov – Břeclav