České dráhy dají do modernizace vozidel v kraji půl miliardy korun

Cestující v Olomouckém kraji čeká v rámci regionální železniční dopravy celá řada novinek. Na základě desetiletých smluv, které národní dopravce uzavřel s Olomouckým krajem, budou na Hané a Jesenicku jezdit vozidla jednotného vzhledu. České dráhy se zároveň zavázaly zmodernizovat vnitřní prostory svých vozidel.

Vlaky Českých drah postupně sjednotí svůj vzhled. Dle dohody s Olomouckým krajem bude vnější nátěr v korporátních barvách Českých drah, příslušnost k regionu pak představují polepy prezentující Olomoucký kraj. „Nové smlouvy začnou platit 1. ledna 2020, přeměna vozového parku je tak již v plném proudu. V depu Českých drah v Olomouci jsme dnes představili první upravená vozidla. Modernizace zahrnuje v první fázi investici ve výši zhruba 16 milionů korun, proměnou prostupně prochází zhruba třicítka vozidel, včetně lokomotiv,“ říká místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Radek Dvořák.

České dráhy dají do modernizace vozidel v kraji půl miliardy korun - Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje

Změna se netýká pouze exteriéru, ale také interiéru vozidel. Kromě nejmenších lokálkových motoráčků řady 810 bude novinkou ve vlacích Wi-Fi připojení k internetu, zásuvky 230 V / USB pro napájení drobné elektroniky, jako jsou například mobilní telefony, tablety nebo notebooky, audiovizuální informační systém, který ukáže aktuální polohu vlaku, cestující informuje o příštích zastávkách a jehož součástí budou i vnější směrové tabule. Moderní informační systém podstatně usnadní cestování nevidomým a neslyšícím, a také lidem, kteří na dané trati jezdí jen příležitostně. Cestujícím s jízdním kolem usnadní cestování ve vlaku háky na kola. Vozidla budou mít nově také GPS lokalizaci pro vzájemný kontakt mezi dispečinky Českých drah a Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (IDSOK).

Také malé motoráčky řady 810 nabídnou podstatně vyšší komfort. Všechny vozy nasazené v souborech Haná a Sever budou modernizované. Nabídnou nové pohodlnější, textilií čalouněné sedačky s vysokými zádovými opěrkami. Kompletní modernizací prošly také toalety. Vozy mají nově dosazeny polospouštěcí okna, která díky účinnější tepelné izolaci zlepší tepelnou pohodu uvnitř vozů.

České dráhy dají do modernizace vozidel v kraji půl miliardy korun - Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje

„První vozidla, která budou nejpozději od 1. ledna 2020 jezdit na tratích v Olomouckém kraji a zajišťovat základní dopravní obslužnost podle nových smluv, dostala jednotný kabát. Každý tak pozná, že cestuje s Olomouckým krajem,“ uvádí náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jan Zahradníček a dodává: „Postupně projde modernizací také jejich interiér. Například částečně nízkopodlažní motorové jednotky Regionova nabídnou cestujícím elektrické zásuvky, USB porty a Wi-Fi připojení. Motorové vozy řady 810 budou mít nově háky na kola.“

Cestující se s vlaky nového vzhledu Českých drah a Olomouckého kraje již mohou setkat například při cestě osobními vlaky mezi Olomoucí do Drahanovicemi, kde je nasazena modernizovaná motorová jednotka 814 Regionova.

Největší investicí Českých drah je nákup a modernizace 12 jednotek se sníženou podlahou řady 646 výrobce Stadler Pankow. První jednotky by měly vyjet na koleje v příštím roce. Vozidla České dráhy nyní připravují pro provoz vlastními silami, zároveň se připravuje vyhlášení veřejné zakázky na jejich rozsáhlejší modernizaci. Tyto jednotky nabídnou komfortní cestování. Jsou vybaveny sedačkami s textilním čalouněním, audiovizuálním informačním systémem, sníženou podlahou pro snadný nástup cestujících, včetně osob na invalidním vozíku, pro které je k dispozici také bezbariérové WC. Cestování ve vlacích bude velmi pohodlné i díky kvalitnímu odhlučnění a umístění pohonu do speciálního samostatného článku, který je oddělen od prostor pro cestující.

České dráhy dají do modernizace vozidel v kraji půl miliardy korun - Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje

V rámci provozních souborů Haná a Sever vypraví České dráhy za rok více než 88 000 spojů, které na regionálních tratích najedou 2,349 mil. kilometrů ročně. České dráhy uzavřely s Olomouckým krajem také smlouvu na zajištění regionální vlakové dopravy v elektrické trakci: Elektrická síť – střed a Elektrická síť – nová infrastruktura. Tady budou České dráhy zajišťovat dopravu do konce roku 2022, tedy do doby, než bude dokončena modernizace a elektrifikace trati Olomouc – Uničov – Šumperk. Provozní soubor Elektrická síť zahrnuje ročně dalších 3,270 mil. vlakokilometrů, které vlaky Českých drah v regionu najezdí.

Novinky v regionálních vlacích

Audiovizuální informační systém, který usnadní cestování a orientaci především nevidomým, slabozrakým a neslyšícím, ale také cestujícím, kteří na dané trati cestují méně často.

Wi-Fi připojení k internetu v motorových jednotkách 814 Regionova a 646 Stadler.

Komfortnější interiér, především nové čalouněné sedačky s vysokou zádovou opěrkou a nové WC v motorových vozech 810.
Po nasazení motorových jednotek 646 Stadler více vlaků se sníženou podlahou přístupných osobám se sníženou schopností pohybu, např. vozíčkáři, cestující s kočárky, senioři.

Zásuvky 230 V/USB.