České dráhy žádají cestující, aby odložili jízdu vlakem na elektrifikovaných tratích

Upozornění: Informace na této stránce již nejsou platné! Aktuální údaje získáte na titulní stránce či v hlavním menu.

AKTUALIZOVÁNO V 13:50

 

Další aktuální informace naleznete v těchto článcích

Místo tramvají zatím jezdí v Olomouci náhradní autobusová doprava

Aktuální situace v železniční dopravě v Olomouckém kraji

Aktuální situace v autobusové dopravě v Olomouckém kraji

 

Souhrnná informace k mimořádné dopravní situaci v důsledku nepříznivých povětrnostních podmínek v noci z 1. na 2. prosince 2014, kdy v důsledku námrazy nebyly některé důležité a frekventované tratě od večerních hodin 1. prosince sjízdné pro elektrickou trakci.  

České dráhy v této souvislosti přijaly řadu mimořádných opatření. V postižených oblastech zůstaly otevřené železniční stanice, jejich čekárny a haly. Například na Masarykově nádraží v Praze byl mimořádně otevřen Masarykův salonek, protože v této stanici není běžná vytápěná čekárna. Ve stanicích a vlacích, kde to bylo možné, byly cestujícím poskytnuty zdarma nápoje, především voda nebo teplý čaj. Posílen byl také personál, byli zajišťováni náhradní strojvedoucí a byly prodlouženy směny nad běžný rámec činnosti. V případě ujetí posledního přípoje bylo povoleno využít ve více než stovce případů taxislužby, v řadě případů bylo umožněno ubytování v hotelech.  

Hlavním cílem Českých drah bylo za této mimořádné situace zajistit bezpečnost všech cestujících. Byl jim umožněn pobyt ve vlakových soupravách, a to především v situacích, kdy bylo možné soupravy vytápět a osvětlovat. Prvním úkolem bylo zajistit také dopravu souprav, které uvázly na tratích, do nejbližší vhodné stanice tak, aby byl zajištěn přístup složek integrovaného záchranného systému a dalších osob k vlakům, resp. aby cestující mohli vlakové soupravy v případě svého zájmu opustit, což na širé trati není možné a bezpečné. Tato záchranná akce se týkala více než 20 spojů od Prahy po střední Moravu.

Již během večera byly některé elektrické soupravy nahrazeny motorovými a byl připraven omezený rozsah dopravy na úterý ráno a dopoledne. Soupravy s elektrickou lokomotivou nebo jednotkou byly nahrazeny motorovými soupravami nebo soupravami s motorovou lokomotivou. Rozsah jízdního řádu a kapacita souprav je však významně omezena, většina spojů v postižených oblastech je odřeknuta, proto České dráhy vyzvaly již v pondělí v noci všechny cestující, aby své cesty v úterý zrušily, odložily nebo využily jiné dopravní prostředky.

Večerní a noční komplikace se dotkly řádově až stovky tisíc cestujících a stovek osobních vlaků v různých místech ČR, především na střední Moravě, v okolí Prahy ale i jinde.

Omezení dopravy se dotkne také dnes řádově stovek spojů a své cesty budou muset odložit nebo pro ni využít jiný druh dopravy až několik stovek tisíc cestujících. Významně je totiž omezena doprava jak na páteřních tratích mezi Čechami a Moravou, tak doprava v okolí Prahy.

S ohledem na stále probíhající kalamitní situaci není v současné chvíli možné vyčíslit ani přesný počet spojů ani případné škody.

České dráhy dnes také oznámí informace o mimořádném odškodnění pro cestující, kterých se dotkly dopravní komplikace v noci ze včerejška na dnešek. Přestože jde o vliv nepříznivé povětrnostní situace a Česká republika přijala výjimku z pravidel pro odškodnění v železniční dopravě v EU, podle níž se odškodné v České republice v těchto případech nepřiznává, rozhodly se České dráhy mimořádně a jednorázově cestující ze zdržených vlaků aktivně odškodnit. 

 

AKTUALIZOVÁNO V 11.30

Nejhorší situace je nyní v okrese Přerov, problémy jsou i v okrese Olomouc. 

Soupravy jsou taženy dieselovými lokomotivami, kterých je nedostatek. Zlepšení nastalo odvozem cestujících ze včerejšího dne. 

České dráhy zajišťují náhradní autobusovou dopravu především po sjízdných udržovaných rychlostních silnicích a dálnicích. Rychlíkové soupravy tažené dieselovými lokomotivami zastavují ve všech stanicích a zastávkách. První zastávkový vlak z Přerova směr Kojetín byl vypraven v 10:32, kolem 11. hodiny byl v Němčicích nad Hanou.

AKTUALIZOVÁNO V 8.00

České dráhy i nadále naléhavě žádají cestující, aby především na elektrifikovaných tratích z důvodu silné námrazy odložili své cesty na příznivější povětrnostní podmínky nebo použili jiný druh dopravy. 

Na těchto tratích bude dnes ráno a dopoledne silně omezen provoz. Většina vlaků bude z povětrnostních důvodů odřeknuta. Vlaky, které budou vypraveny, mohou mít podstatně sníženou kapacitu. Doprava je zajišťována jen ve velmi omezeném rozsahu náhradními motorovými soupravami. 

Zásadním způsobem je také omezen provoz mezistátních vlaků do/ze směru Slovensko a Rakousko.  

Dnes ráno a dopoledne nepojede velká část dálkových vlaků jinak vedená elektrickými lokomotivami. Níže uvádíme přehled vlaků, jejichž jízda je zajištěna dieselovými lokomotivami a které jedou dle jízdního řádu (podle provozních možností):

Praha – Plzeň a zpět: 771, 773, 753, 755, 351 // 778, 764, 364, 762
Praha – České Budějovice a zpět: 1541, 637, 641 // 656, 650, 644
Praha – Hradec Králové a zpět: 950, 934, 932, 930, 928 // 923, 945, 925, 927, 929
Brno – Praha a zpět: 176 // 73 (bez topení), 275, 277
Ostrava – Praha a zpět: 540, 152 // 143
Brno – Bohumín a zpět: 823, 831 // 840, 832
Horní Lideč – Hranice na Moravě a zpět: 126 // 221 

Silně omezena je regionální doprava. Podstatně méně vlaků s výrazně nižší kapacitou jezdí především v okolí Prahy. V důsledku přesunutí motorových souprav z neelektrifikovaných tratí na tratě elektrifikované může být omezen rozsah dopravy a zrušeny některé spoje i na tratích bez elektrické trakce.  

O vedení dalších vlaků bude rozhodnuto podle aktuální provozní situace a České dráhy o tom budou informovat na webu v sekci mimořádnosti. Děkujeme za pochopení a velmi se omlouváme za nepříjemnosti, které tato kalamitní situace přináší. 

Koordinátor Integrovaného dopravního systému aktuálně zjišťuje všechny informace a o případných změnách vás bude informovat na svém webu.