Novinky ve vlakovém jízdním řádu od 14. prosince v Olomouckém kraji

V neděli 14. prosince začne platit nový jízdní řád pro rok 2015. V Olomouckém kraji zůstává rozsah regionální dopravy na srovnatelné úrovni jako v letošním roce. Po několika letech se obnoví vlakové spojení Dzbele a Chornic. Méně přestupů čeká cestující z Jeseníku do Olomouce.

Mezi Přerovem a Bohumínem se, s ohledem na obsluhu mošnovského letiště v rámci Moravskoslezského kraje, redukují přímé spoje. V nadcházejícím roce bude pokračovat rozsáhlá rekonstrukce olomouckého železničního uzlu.

Nový jízdní řád bude platit až do 12. prosince 2015.

Regionální vlaky v Olomouckém kraji ujedou v roce 2015 více jak 5,7 mil. vlakových kilometrů. Rozsah dopravy je ustálený a pro příští rok nezaznamenává žádné výrazné změny. České dráhy vypraví v rámci kraje v pracovní dny průměrně 581 osobních a spěšných vlaků, v sobotu 443 a v neděli 435. 

Nejvýznamnější změny v Olomouckém kraji

Redukce přímých osobních vlaků Přerov – Bohumín
V souvislosti se změnou vedení vlaků na území Moravskoslezského kraje (zavedení linky Bohumín – Mošnov, Ostrava Airport) dochází k částečné redukci přímých regionálních spojů Přerov – Bohumín. Zachovány jsou páteřní spoje v době ranní špičky (z Přerova v 5:00, 5:31 a 6:01) a odpolední špičky (do Přerova v 15:56, 17:56 a 19:56). Zbývající osobní vlaky jsou ve dvouhodinovém taktu ukončeny / výchozí v Suchdole nad Odrou, kde je v obou směrech zachována přestupní návaznost na rychlíky relace Brno – Bohumín.

Vlakem do Chornice
Po několikaletém přerušení provozu (naposledy v JŘ 2010/2011) dochází k obnovení vlakového spojení Dzbele a Chornic. Nově pojedou 4 páry osobních vlaků Dzbel – Moravská Třebová, úsek Dzbel – Chornice je nově přiřazen k trati 017 Česká Třebová – Dzbel.

Modernizace olomouckého železničního uzlu
V příštím roce bude pokračovat rekonstrukce olomouckého hlavního nádraží a s tím spojená rozsáhlá výluková činnost. Bude probíhat rekonstrukce nástupišť, kolejí, zhlaví, trolejového vedení a zabezpečovacího zařízení. Do poloviny května 2015 nebude přístupný hlavní podchod z vestibulu. Výrazným způsobem se dočasně sníží počet nástupišť vhodných pro nástup a výstup cestujících ze všech šesti traťových směrů při dodržení současných čekacích dob vlaků. Navýší se počet nezbytných manipulací s vlaky (vlaky bude třeba vysunovat pomocí dieselových lokomotiv z důvodu vypnutí trakčního vedení, přestavování souprav z důvodu nedostatku nástupišť atd.). Žádáme proto cestující, aby zohlednili tuto skutečnost při plánování svých cest.

Méně přestupů z Jeseníku do Olomouce 
Převedením původních spěšných vlaků do kategorie rychlík a částečným zařazením klasické soupravy ubude přestupů v Zábřehu na Moravě. Nově lze cestovat přímo do Olomouce i vlakem z Jeseníku v 10:54 denně a v 16:54 v neděli, v opačném směru lze využít přímé spojení u vlaků s příjezdem do Jeseníku v 9:10 a 15:11.

Zvláštním vlakem na „Bílý kámen“
V pátek 1. května 2015 vypraví České dráhy u příležitosti otevření vojenského prostoru Libavá jeden pár zvláštních vlaků mezi Olomoucí a Moravským Berounem pro účastníky cykloturistické akce „Bílý kámen“.

Změny v jízdním řádu na jednotlivých tratích v Olomouckém kraji

(na tratích, které nejsou v přehledu zmiňovány, nedochází k podstatnějším změnám)

Trať 017 Česká Třebová – Dzbel: Po několikaletém přerušení provozu dochází k obnovení regionální vlakové dopravy v úseku Dzbel – Chornice. Nově pojedou 4 páry osobních vlaků Dzbel – Moravská Třebová, úsek Dzbel – Chornice je pak nově přiřazen k trati 017 Česká Třebová – Dzbel. Vlaky jedou v 6:35 a v 16:17 v pracovní dny, v 8:17 a v 18:17 denně do Moravské Třebové. Zpět do Dzbele dojedou vlaky v 6:15, v 8:12 a 15:56 v pracovní dny, v 7:12 o víkendu a v 17:56 denně.

Trať 024 Štíty – Ústí nad Orlicí: Na území Olomouckého kraje není objednána regionální doprava.

Trať 025 Hanušovice – Dolní Lipka: S výjimkou posledního páru vlaků jedou vlaky pouze o víkendu. Pouze poslední spoj do Hanušovic v 17:41 a poslední z Hanušovic v 18:02 jede i v pátek.

Trať 270 Přerov – Olomouc – Zábřeh na Moravě: Jízdní řád je bez podstatných změn. Z důvodu plánované výlukové činnosti na olomouckém hlavním nádraží jsou na rameni Olomouc hl.n. – Přerov (– Nezamyslice) zajištěny spoje z 90 % pantografovými jednotkami řady 460. 

Trať 270 Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín: V souvislosti se změnou vedení vlaků na území Moravskoslezského kraje (zavedení linky Bohumín – Mošnov, Ostrava Airport) dochází k částečné redukci přímých regionálních spojů Přerov – Bohumín. Zachovány jsou páteřní spoje v době ranní špičky (z Přerova v 5:00, 5:31 a 6:01) a odpolední špičky (do Přerova v 15:56, 17:56 a 19:56). Zbývající osobní vlaky ve dvouhodinovém taktu jsou ukončeny / výchozí v Suchdole nad Odrou, kde je v obou směrech zachována přestupní návaznost na rychlíky relace Brno – Bohumín.

Trať 271 Prostějov hl. n. – Dzbel: První ranní spoj s odjezdem ze Dzbele ve 4:35 pojede denně, večerní spoj ze Dzbele v 18:35 pojede v pracovní dny již v 18:05 a nově pojede až do Olomouce hl.n. 

Trať 273 Červenka – Senice na Hané – Prostějov hl.n.: V pracovní dny pojede nový pár vlaků – z Červenky ve 12:13, zpět z Litovle předměstí ve 12:35. Poslední spoj z Červenky ve 22:56 ukončí jízdu již v Litovli městě. První ranní spoj z Prostějova odjede o 10 minut později ve 4:23, odpolední vlaky z Prostějova ve 14:26, 16:26 a 18:26 pojedou o víkendech o 20 minut dříve v 14:06, 16:06 a 18:06. Tímto se o víkendech zajistí v Senici na Hané přestup na vlaky směr Olomouc hl.n.

Trať 274 Litovel předměstí – Mladeč: Od 14. června do 28. září 2015, každou sobotu a neděli, zajistí spojení s turisticky zajímavým místem tři páry osobních vlaků. Z Litovle předměstí budou odjíždět v 9:28, 13:28 a 15:28, z Mladče pak v 10:25, 14:19 a 16:19.

Trať 280 Hranice na Moravě – Horní Lideč: Na žádost cestujících pojede v pracovní dny, mimo školní prázdniny, dopolední pár vlaků Valašské Meziříčí – Hranice na Moravě a zpět. Do Hranic na Moravě vlak přijede v 10:20, ve směru do Valašského Meziříčí odjede v 10:49.

Trať 290 Olomouc hl. n. – Uničov: Spěšný vlak Bradlo z Jeseníku ve 4:53 do Olomouce a v opačném směru z Olomouce v 16:29 pojede pouze v pracovní dny. Osobní vlak z Olomouce v 6:57 pojede i v neděli. Na základě požadavku objednatele odjíždí poslední vlak ze Šumperka již ve 20:53. Důvodem změny je zajištění dopravy zaměstnancům do uničovských firem s nepřetržitým provozem.

Trať 292 Jeseník – Šumperk: První ranní spoj z Jeseníku ve 3:34 odjede již ve 3:14. Důvodem změny je zajištění přípoje v Bludově na spěšný vlak do Olomouce hl.n. a Brna s odjezdem z Bludova v 5:00. Převedením původních spěšných vlaků do kategorie rychlík ubude přestupů v Zábřehu na Moravě. Nově je možné cestovat přímo do Olomouce i vlakem z Jeseníku denně v 10:54 a v 16:54 v neděli, v opačném směru lze využít přímé spojení u vlaků s příjezdem do Jeseníku v 9:10 a 15:11.

Trať 301 Olomouc hl.n. – Nezamyslice: Jízdní řád na této trati je bez podstatných změn. V průběhu roku 2015 očekáváme zařazení tratě do Integrovaného systému Olomouckého kraje. 

Trať 310 Olomouc hl.n. – Moravský Beroun: V průběhu roku 2015 se předpokládá zařazení úseku Hrubá Voda – Moravský Beroun do Integrovaného systému Olomouckého kraje. 

Nové soupravy v Olomouckém kraji 

Na trati z Nezamyslic do Olomouce a Šumperka jezdí tří jednotky RegioPanter, které zajišťují cca 43 % všech spojů páteřní linky Nezamyslice – Olomouc – Šumperk.

Dále je na regionálních tratích nasazeno celkem sedm třívozových jednotek Regionova a čtyři dvouvozové. Využití jednotek Regionova na jednotlivých tratích:
•    Olomouc – Drahanovice: dvouvozové jednotky, 100 % spojů
•    Šumperk – Uničov: třívozová jednotka, 30 % spojů
•    Olomouc – Uničov: třívozové jednotky, 30 % spojů
•    Olomouc – Hrubá Voda – Moravský Beroun: třívozové jednotky, 95 % spojů
•    Zábřeh na Moravě – Šumperk: třívozová jednotka, 40 % spojů
•    Šumperk – Hanušovice – Jeseník: třívozová jednotka, 30 % spojů
•    Prostějov – Dzbel: dvouvozové jednotky, 100% spojů