Provoz na železniční trati z Jeseníka do Krnova bude zachován

Olomoucký kraj je iniciátorem vyjednávání s ministerstvem dopravy a Moravskoslezským krajem o záchraně železniční trati z Jeseníka do Krnova. Trať vede částečně polským územím. Tento úsek je ve špatném technickém stavu a kraje za jeho použití platí neúměrně vysoké poplatky.

Olomoucký kraj dnes uspořádal jízdu na této trati, na kterou pozval zástupce klíčových partnerů, mimo jiné z ministerstva dopravy, Českých drah a. s. a Správy železniční dopravní cesty. Hejtman Jiří Rozbořil se vlakem vydal společně se svými kolegy z krajské rady, zástupci obcí z Jesenicka i dopravce. Jízdy se zúčastnil také zástupce z Opolského vojvodství Bartlomiej Horaczuk.

Dlouhodobě ztrátový provoz vlaků na trati Jeseník – Krnov přes polské Glucholazy převzaly Olomoucký a Moravskoslezský kraj od jízdního řádu 2012/2013. Důvodem bylo rozhodnutí státu odstoupit od své objednávky spojů. V únoru letošního roku zástupci Moravskoslezského kraje informovali své kolegy z Olomouckého kraje o rozhodnutí ukončit svou objednávku vlaků na této trati k 15. červnu. Později prodloužili termín, během něhož jsou ochotni na úhradě ztráty z dopravy participovat, do prosince 2014.

„Po dlouhodobém vyjednání s ministerstvem dopravy a Moravskoslezským krajem jsme došli až k dnešnímu dni, kdy můžeme s jistotou říct, že trať z Jeseníka do Krnova bude zachována. Čekají nás ještě náročná jednání ohledně objednávky dopravy. Nicméně věřím, že po shodě o zachování provozu na trati 292 se domluvíme i na této věci. Já za sebe říkám, že pro to udělám maximum,“ uvedl hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil.
„Za této situace vidíme jako správné řešení opětovné převzetí objednávky spěšných vlaků Jeseník – Krnov Ministerstvem dopravy České republiky,“ doplnil náměstek hejtmana Olomouckého kraje zodpovědný za dopravu Alois Mačák.

Olomoucký kraj nyní financuje provoz spěšných vlaků na trati roční částkou 11 miliónů korun. Z toho poplatky za užití trati v Polsku, která je ve špatném stavu a neumožňuje projíždět úsekem dostatečnou rychlostí, tvoří 2,5 miliónu korun. Stejnou sumu platí za užití trati také Moravskoslezský kraj.