Den železnice oslaví 140 let Moravské pohraniční dráhy

V letošním roce uplyne 140 let od zahájení provozu na Moravské pohraniční dráze, železniční trati ze Šternberka přes Šumperk a Hanušovice do Dolní Lipky. České dráhy vypraví v sobotu 14. září zvláštní historický vlak s parní lokomotivou „Kremák“ a bufetovými vozy, který doprovodí průvodčí v dobových uniformách. V jednotlivých městech, Šternberku, Uničově, Šumperku, Hanušovicích a Dolní Lipce je připraven doprovodný program.

Parní vlak vyjede z olomouckého hlavního nádraží v 7:35 a do Dolní Lipky, hlavního centra oslav, dorazí v jednu odpoledne. V průběhu cesty bude po příjezdu vlaku ve vybraných městech probíhat doprovodný kulturní program. V Šumperku je připravena ukázka historických vozidel a kolejové techniky firmy Pars nova. Hanušovice pozvou cestující do místního pivovaru Holba. V Dolní Lipce čeká na návštěvníky například výstava Letohradského železničního klubu, historických jízdenek a fotografií Františka Pecha nebo projížďka na ruční drezíně. Na zpáteční cestu se vlak z Dolní Lipky vydá v 16:39, do Olomouce přijede ve 22:25.

140 let Moravské pohraniční dráhy
Historie železniční dopravy na trati dlouhé 89,9 km se začala psát v roce 1872 založením společnosti C. k. privilegovaná Moravská pohraniční dráha (německy K. k. privilegierte Mährische Grenzbahn, úřední zkratka MGB). Na stavbě trati, která byla přímým napojením tratě od Brna, se podílela firma bratří Kleinů ze Sobotína. Ta zajistila nejen projektovou dokumentaci, ale i kompletní výstavbu. Již při projektování se počítalo s výstavbou železničního spojení do Jeseníku a Polska. Celé toto propojení mělo mít zásadní význam pro průmyslový region Šumperska, dopravu železné rudy z okolí Uničova a především se počítalo s tím, že se po dokončení železničního spojení s Nisou bude dovážet i černé uhlí z tohoto regionu. Celá stavba Moravské pohraniční dráhy byla dokončena v roce 1873. Již 15. října tohoto roku se uskutečnila slavnostní zahajovací jízda. Pro zajištění provozu nakoupilo vedení společnosti deset parních lokomotiv. Kromě pořadových čísel od 1 do 10 dostaly všechny také jména podle měst a obcí, ležících na síti MGB, například Grulich (Králíky – původní název stanice Dolní Lipka), Hannsdorf (Hanušovice), Eisenberg (Ruda nad Moravou), Bluda (Bludov), Frankstadt (Frankštát, dnes Nový Malín), Liebau (Libina), Schönberg (Šumperk), Neustadt (Uničov), Sternberg (Šternberk).

Jízdní řád zvláštního vlaku během oslav Dne železnice na Moravské pohraniční dráze

(14. září 2013)

tam

žel. stanice

zpět

příj.

odj.

příj.

odj.

7:35

Olomouc hl.n.

22:25

7:47

7:48

Bohuňovice

22:11

22:12

7:57

8:22

Šternberk

21:59

22:00

8:34

8:35

Mladějovice

21:44

21:45

8:41

8:44

Újezd u Uničova

21:35

21:36

8:53

9:03

Uničov

21:30

21:31

9:10

9:11

Troubelice

21:21

21:22

9:18

9:19

Nová Hradečná

21:07

21:08

9:29

9:30

Libina

20:56

20:57

9:42

9:43

Nový Malín

20:36

20:37

9:51

Šumperk

20:26

příj.

odj.

stanice

příj.

odj.

10:52

Šumperk

19:21

11:01

11:02

Bludov

19:12

19:13

11:16

11:17

Bohutín

19:06

19:07

11:22

11:23

Ruda nad Moravou

18:56

19:00

11:33

11:34

Bohdíkov

18:41

18:42

11:43

Hanušovice

18:31

příj.

odj.

stanice

příj.

odj.

12:16

Hanušovice

17:23

12:23

12:24

Vlaské

17:15

17:16

12:32

12:33

Podlesí

17:06

17:07

12:44

12:45

Červený Potok

15:54

16:55

12:51

12:52

Prostřední Lipka

16:47

16:48

13:00

Dolní Lipka

16:39

příj.

odj.

stanice

13:53

Dolní Lipka

13:57

13:58

Králíky zastávka

14:01

14:20

Králíky

14:25

Dolní Lipka